Een deel van het collectief werkte onder begeleiding van Saskia De Coster aan een wachtverhaal – een onderzoek naar de betekenis, zinnigheid en invulling van wachten. De wachtteksten worden verspreid op plekken in Kortrijk waar we onvermijdelijk wachten – aan de kassa van de supermarkt, in een wachtzaal, bij een bushalte … Met dit traject willen we poëzie in het stadsleven brengen, mensen aanzetten om te vertragen, bewust te wachten, te midden van de drukte.
Wachtverhalen9
Zakhouder
Je duwt je winkelwagentje opzij om een tegenligger door te
laten in een te smal gangpad. Je wacht tot haar en jouw ogen
elkaar kruisen, groene ogen. Volgens de legendes van jouw
moederland, ongeduldige ogen. Ze wendt ze af en haast zich
naar de broodsnijmachine.
Niet te opzichtig, cirkel je vluchtig achterom door de conserven
en kijk je toe hoe ze het brood in de machine stopt. Tijdens de
vijf seconden van het snijden kan ze haar benen niet stil houden
en plaatst ze haar handen voor de messen zodat het gesneden
brood ertussen glijdt. In plaats van geduldig op het brood te
wachten, stopt ze haar vingers in de machine. Je weet niet wat
je ziet. Er stroomt bloed in de kruimellade en met de stompjes
waar haar handen eerst zaten, pakt ze het brood vast en legt
het op de zakhouder.
Je snelt naar haar toe om haar te helpen. Een winkelbediende zag
het allemaal gebeuren en is al ter plaatse. Hij wijst de groenogige
vrouw op de veiligheidssticker die op de machine kleeft. Hij is
duidelijk radeloos, want nu moet hij dit allemaal opruimen en
daar heeft hij helemaal geen tijd voor.
Dit is heel vreemd, het klopt niet. Een zakhouder houdt de zak
niet vast, hij houdt alleen het brood vast, dus het zou eerder een
broodhouder moeten heten. De vrouw is nergens te bespeuren.
Je neemt een zak en schuift het brood en de losse resten van
haar handen erin. Je rolt het uiteinde op en legt het in haar
winkelwagentje.

Over de kunstenaars
Jordy Spyt & David Maes
Jordy Spyt
Jordy Spyt (1994) zoekt verbinding in vervreemding. In ‘23 ging hij mee met deBuren naar Parijs. In ‘24 stond hij in de finale van VLOED, de Literaire wedstrijd van KULAK en de debutantenschrijfwedstrijd van Editio. Hij schrijft momenteel aan zijn debuutroman.

David Maes
Merel Van de Casteele (°1995, Kortrijk, Belgium) woont en creëert in Kortrijk. In 2017 behaalde ze haar master aan de Luca School of Arts.
'Mijn werk is een interactie tussen tekenen en sculptuur, de gelaagde relatie tussen mens, object en omgeving verkennend. De cluster van beelden en objecten komt samen in een wereld van kennen en herkennen, waar ze, door hun installatie en plaatsing ten opzichte van elkaar, steeds veranderende vragen belichamen.'
